Lista artykułów:
Święta
Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia, święta rodzinne w naszej tradycji, święta zadumy, przemyśleń i rozliczeń z całego minionego roku. Każdy z nas spędzając święta z rodziną, siedząc przy stole wigilijnym i przysłowiowym karpiku zastanawia się nad realizacją swoich planów i marzeń w minionym roku, czy zostało wszystko wykonane, to co sobie zaplanowaliśmy w roku poprzednim, a jeśli nie to dlaczego się tak stało. Zastanawiamy się nad przyszłością w roku następnym, często pełni obaw o tą przyszłość, ale zawsze przynajmniej z odrobiną planów i marzeń, które chcielibyśmy, aby spełniły się przez następny rok.
Dlatego Związek Zawodowy Kierowców i Motorniczych Komunikacji Miejskiej w Łodzi przyłącza się do planów i marzeń swoich członków Związku i ich rodzin życząc im przede wszystkim dużo spokoju i zadumy w tym świątecznym czasie spełnienia wszystkich planów i marzeń od tych najmniejszych do tych największych w 2010 r., szampańskiej zabawy sylwestrowej, a wszystkim pracownikom MPK–Łódź Sp. z o.o. życzymy, abyśmy w takiej samej strukturze organizacyjnej pracowali przez następne lata mając zapewnioną umową z naszym miastem na usługi komunikacyjne, bez względu na formę tej umowy.
Quo Vadis firmo ?
Jak większość z nas wie trwa batalia o być albo nie być dla naszej firmy. Krążą różne opowieści na ten temat, więc i my pozwolimy sobie zrelacjonować jak widzimy ten problem. Otóż umowa na wykonywanie usług przewozowych skończyła się 2 grudnia br. Ponieważ zadaniem własnym miasta jest obowiązek zapewnienia komunikacji zbiorowej dla mieszkańców aglomeracji coś z tym fantem trzeba było zrobić. Od dwóch lat wiedziano w mieście, iż z dniem 03.12.br wchodzi w życie Rozporządzenie (WE) Nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące funkcjonowania komunikacji zbiorowej. Nie zrobiono nic w tym temacie, aby załatwić problem dogłębnie i mieć sprawę zakończoną jak należy. Dopiero, gdy kończy się okres umowy i gdy czasu na podjęcie jakichkolwiek działań w tej kwestii zostało niewiele, osoby odpowiedzialne za ten fakt przypomniały sobie o tym ważnym temacie. W szybkim tempie próbuje się coś zorganizować lecz niestety, na wszystko potrzeba jest czasu, a tego brakuje. Do całej sytuacji włączają się różne grupy polityczne (dlaczego tak późno) lecz prawdę powiedzieć albo nie wiedzą o co tak naprawdę gra się toczy, albo wiedzieć nie chcą, próbując przy okazji ugrać coś dla siebie. Propozycji rozwiązania problemu przedstawiono trzy:
- Przetarg na wykonanie usług przewozowych
Jest to sytuacja, w której firma musi stanąć w szranki z konkurencją, aby ewentualnie wygrać i mieć zapewnione wykonywanie usług na jakiś okres czasu (przypuszczalny okres na jaki ma być ogłoszony przetarg dla komunikacji miejskiej w Łodzi to 10 lat). I tutaj rodzą się pewne niebezpieczeństwa. A mianowicie trzeba być konkurencyjnym finansowo i organizacyjnie, aby pokonać konkurentów. Ale ma się wtedy zapewnioną umowę na jakiś czas z tym, że trzeba szukać źródeł dodatkowych dochodów, gdyż chcąc być konkurencyjnym finansowo od razu stawiamy w przetargu pieniądze nie wystarczające do funkcjonowania firmy w takim wydaniu jak chce miasto. Dlatego potrzebne są źródła zewnętrzne. I za takim rozwiązaniem jest zarówno Prezydent Miasta Łodzi jak i Zarząd Spółki z tym, że propozycje początkowe były takie, aby przetarg ogłosić w kilku panelach (osobno autobusy, tramwaje, ZTiS, sprzedaż biletów) co zdaniem Związku stawiało MPK–Łódź Sp z o.o. od razu na straconej pozycji, gdyż tak podzielone przedsiębiorstwo w przetargu stało by się "smacznym kąskiem" i łatwą zdobyczą dla wielu firm zewnętrznych, a firma nasza na pewno nie obroniłaby się przed mocną konkurencją we wszystkich panelach.
Na szczęście 07.10 br. Rada Miejska w Łodzi z inicjatywy dyrektora MPK-Łódź Sp. z o.o. i radnego w jednej osobie Pana Mędrzaka podjęła Uchwałę, która mówi o tym, iż przetarg musi się odbyć na całość usług wykonywanych w tej chwili przez naszą firmę. Jest to o tyle dobre, że nie każda konkurencja jest w stanie sprostać tak dużemu wyzwaniu. Daje to większe szanse wygrania przetargu przez nasze przedsiębiorstwo. Ale nie daje 100% pewności, gdyż w świecie funkcjonuje przynajmniej klika firm z ogromnym kapitałem, które mogą w każdej chwili skutecznie (oby nie) konkurować z nami. Hura optymiści mówią, że nikt nie wejdzie w taki przetarg, gdyż nie ma odpowiedniej liczby tramwajów. My mówimy, iż dziś wystarczy mieć duży kapitał i chęci, a przegrana firma chcąc spłacić swoje zobowiązania będzie wyprzedawać swój majątek za bezcen, również tramwaje. Oby ten czarny scenariusz się nie sprawdził w naszej rzeczywistości, ale takiego scenariusza lekceważyć nie wolno. Przegrana w przetargu jakimkolwiek przez nasze przedsiębiorstwo byłoby klęską zarówno dla miasta jak i wielu jej mieszkańców. Dlaczego? A dlatego, że majątek naszej firmy kompletowany przez ponad 100 lat przez kilka pokoleń z podatków mieszkańców naszego miasta może znaleźć się w rozsypce, sprzedany za bezcen prywatnym firmom czy też osobom prywatnym, za co będą odpowiedzialni włodarze tego miasta, ZDiT, Rada Miejska w Łodzi oraz inne osoby decyzyjne w tym mieście. Wielu ludzi straci pracę i to nie tylko pracowników przedsiębiorstwa, ale również kooperantów współpracujących z naszą firmą. Inni najmą się u nowego pracodawcy na dużo gorszych warunkach. Wzrośnie zubożenie mieszkańców naszego miasta. Taki scenariusz powoli dzieje się w innych miastach Polski. Co wtedy powiedzą nasi decydenci, czy również będą zganiać winę jeden na drugiego jak robią to w tej chwili. Mamy nadzieję, że tak się nie stanie.
Na koniec tego punktu trzeba stwierdzić fakt następujący: decydenci muszą brać pod uwagę, iż jeśli usługa przewozowa zostanie powierzona innej firmie niż MPK– Łódź Sp. z o.o. wcale to nie poprawi komunikacji w naszym mieście. Autobusy i tramwaje będą jeździły w tych samych korkach, w których my jeździmy, punktualność się wcale z tego tytułu nie poprawi. Dopóki miasto nie zadba o poprawę infrastruktury drogowo–torowej, z wydzielonymi pasami ruchu dla autobusów i wydzielonymi torowiskami dla tramwajów tak naprawdę niewiele się w tym temacie zmieni. Niestety odpowiedzialny za to Zarząd Dróg i Transportu nie ma pomysłu, a może i chęci na poprawę stanu rzeczy. Wielokrotnie sygnalizowaliśmy, iż przed przebudową arterii drogowych dobrze byłoby zasięgnąć opinii tych co na co dzień przejeżdżają po tych ulicach wiele kilometrów, czyli kierowców i motorniczych komunikacji miejskiej. Nasz apel niestety trafia w próżnię, a później dopiero tworzą się komplikacje i przekleństwa użytkowników tych dróg. Ubolewać należy, że w tych sprawach w Polsce niewiele się zmienia mimo obietnic wielu rządów: "Urzędnik to pan i władca i nikt nie będzie mu dyktował co ma robić, zwłaszcza taki człowiek, który ma rację. Polska rzeczywistość".
- Powierzenie usług przewozowych
Jest to sytuacja, w której miasto powierza wykonywanie usług przewozowych swojej "rodzimej" firmie, czyli firmie wewnętrznej należącej do miasta. Takich przypadków w Polsce jest wiele - wspomnieć należy Poznań, w którym to miasto powierzyło usługi na okres 15 lat w całości. Są też inne miasta, które otrzymały powierzenie usług, niestety Łódź do nich nie należy. Prezydent miasta nie zdecydował się na przekazanie naszemu przedsiębiorstwu takie formy usług przewozowych twierdząc, że firma musi być podmiotem wewnętrznym, aby można było takie usługi przekazać, a MPK–Łódź Sp. z o.o. jest podmiotem zewnętrznym, gdyż posiada spółki zależne oraz wykonuje inne prace na zewnętrz spółki. Nie bardzo nam to wszystko pasuje, gdyż np. Poznań posiada spółkę zależną, w której ma ok. 80% udziałów i nie przeszkodziło to miastu zlecić usług w formie powierzenia. Z tego co wiemy również różne miasta wykonują pracę na rzecz innych podmiotów zdobywając tym samym dodatkowe środki na funkcjonowanie firmy.
Rodzi się więc pytanie czy tak musiało być, komu zależy na takim, a nie innym rozstrzygnięciu problemu, kto ma w tym interes? Pytania trudne, zostają na razie bez odpowiedzi, ale przemyśleń jest sporo. Powierzenie usług przewozowych rodzi jednak obawy i niebezpieczeństwa, jak każda umowa. Naszym zdaniem powinna być zabezpieczona zapisem, który określałby wielkość pieniędzy przekazanych przez miasto potrzebnych na normalne funkcjonowanie firmy oraz klauzulę, która zabraniałaby prywatyzowania lub sprzedaży poszczególnych linii przewozowych czy też elementów przedsiębiorstwa. Taka umowa dałaby gwarancję miastu na dobrze wykonaną usługę, a pracownikom przedsiębiorstwa na w miarę stabilne i spokojniejsze spojrzenie w przyszłość. I takie rozwiązanie problemu naszym zdaniem byłoby zadawalające wszystkich. Ale czy jest taka wola decydentów? Odpowiedź na to pytanie poznamy wkrótce.
- System mieszany
Na koniec napiszemy o trzeciej propozycji, którą bierze się pod uwagę w rozwiązaniu problemu usługi komunikacyjnej w Łodzi. Jest to system mieszany polegający na wydzieleniu czystej funkcji przewoźnika (a więc tramwaje i autobusy oraz wszystko co jest niezbędne do funkcjonowania komunikacji) i powierzenie tejże firmie usług przewozowych oraz utworzenie innej spółki, która miałaby za zadanie wykonywania usług zewnętrznych tzn. pozyskiwania rynków pracy i zdobywania funduszy. Do tej spółki trzeba byłoby wprowadzić między innymi Zakład Torów i Sieci, Zakład Techniki oraz Spółki Zależne od MPK Łódź Sp. z o.o. tj. PKS-y na południu Polski.
Co z tych trzech rozwiązań będzie najlepsze dla pracowników i naszej firmy? Niestety złotego środka nie ma, ale wydaje się, że drugie rozwiązanie przy założeniu zabezpieczeń w umowie byłby najlepszy. Takie jest nasze zdanie. Co zwycięży? Przekonamy się o tym wkrótce. Ubolewać tylko należy, iż tak późno ZDiT się za to zabrał ze szkodą dla wszystkich. Zostaje nam w ręku jak na razie tymczasowe powierzenie usług przewozowych dla naszej firmy podpisane przez Prezydenta Miasta do końca 2010. Resztę pokaże przyszłość! Oby z korzyścią dla pracowników i naszej firmy. I z tego Związek z całego serca wszystkim pracownikom życzy.
|